tisdag, november 15, 2005

De konstiga grekerna

Jag har läst en del av Alexandra Pascalidou på senare tid, mest för att hon är en så ohyggligt komisk figur. Fick tips av min pojkvän om följande artikel på nykterhetssajten Sanning och konsekvens. Det var bland det roligaste jag har läst. Men det är inte första gången Pascalidou håller hög humorklass i media. Vi minns väl alla hennes kommentar på OS-invigningen i Aten? När elden tändes utbrast hon: "Detta har aldrig hänt förut!". Att elden har tänds? Det kan man fråga sig...

När man ifrågasätter henne så är det alltid ett angrepp mot henne som invandrare. Visst måste det vara jobbigt att vara invandrare och ständigt diskriminerad, men gäller detta Pascalidou? Hon är grek, EU-medborgare , västerlänning. Men det är klart, med målet mot Calle Johnsson i färskt minne kanske vi ska komma ihåg att Grekland totalt saknar rättsväsende och att man inte kan förvänta sig att få en rättvis dom (om man inte blir frikänd såklart, då är allt groll glömt).

När man sedan kollar in den amerikanska filmen "Mitt stora feta grekiska bröllop" om en grekisk familj med ytterst konstiga traditioner och farföräldrar med traumatiska minnen från hemska krig, då förstår man att greker är konstiga. Mamman i filmen säger till sin dotter att hon ville ge henne ett bra liv i USA och inte låta henne växa upp som hon själv fått gjort i Grekland. Som vi alla vet är det ju så hemskt i Grekland, även idag!

Kan det inte vara så att Pascalidou bara späder på idén om att Grekland är ett konstigt land långt bort, där det bor en massa konstiga människor, när hon kallar sig själv för svarskalle? Om jag får gissa så skulle jag tro att Pascalidou vill att vi ska se Grekland som ett västerländsk EU-land, men hon påpekar ständigt för oss alla hur olikt Grekland är från Sverige. Av krönikan på Sanning och konsekvens att döma är Pascalidou mån om att upprätthålla myten om de konstiga grekerna. Eller?

Inga kommentarer: