tisdag, juni 07, 2005

Bantning

Banta är ett av de värsta orden jag vet. Inte bara för att det medför ångest, utan också för att det klingar så illa i andras öron. Det är fult att banta. Eftersom ordet nu har fått så dålig klang funderar jag på vad man ska använda istället. Det enda jag kommer på är att benämna det leva sunt. Jag har börjat leva sundare sedan februari i år.

Mina föräldrar bantar ständigt. I hela min uppväxt har jag fått lära mig att vara tjock är något som måste motverkas. Reaktionen blev att jag kämpade för att duga som jag är.

Det är aldeles självklart att jag duger som jag är, oavsett vad vågen pekar på. Det är ingenting som någon borde tvivla på. Men att upptäcka att man inte orkar gå till affären som ligger ett kvarter bort, eller att man inte kan sitta vid ett skrivbord en hel dag utan att knäppa upp byxorna, är inte längre en fråga om att duga. Det är en fråga om ohälsosamhet. Det har jag hårdnackat vägrat att inse ända fram till februari i år.

Jag är inte tjock eller gigantiskt stor, men jag väger för mycket och jag är på tok för lat. Mitt hälsosammare liv började med viktklubben på nätet. Detta för att få en liten sporre. I en månad vägrade jag äta godis på veckorna och jag började träna tre gånger i veckan. Det gjorde så klart susen och kilona började sakta men säkert att försvinna. Jag insåg ganska snart att det inte handlar om att aldrig mer få unna sig godsaker (som jag är så förtjust i!) utan det handlar om att inte äta kladdkaka, smågodis och lite chips - varje dag. En sak räcker - en gång i veckan! Nu blir det kanske inte alltid så, men varje dag är ett minne blott. En sak har jag nu upptäckt. En wafer kexchoklad, som jag älskar, har aldrig varit så god som när jag inte har ätit godis på en vecka och när jag inte heller skäms för att jag äter den.

Jag är inte längre lat. En promenad hem från jobbet är inte längre ett problem, då det faktiskt är mycket lugnare än att springa 7 km. Jag lever sundare nu och är än så länge 7 kg lättare än i februari och känner att jag klarar av mitt nya liv.

Jag lever sundare, eller jag bantar. Kalla det vad du vill, men jag mår mycket bättre idag än på många, många år!

1 kommentar:

Thomas Bäcklin sa...

Du har valt rätt väg. Jag vet folk som bantar (svälter kroppen), för att sedan efter ett par veckors tid äta upp sig och förbi tidigare vikten.

man kan inte köra bil utan körkort, det samma gäller viktminskning. Mer anpassad rörelse och igenomtänkt diet - du gör rätt!