måndag, april 23, 2007

En hyllning till musik från Balkan

Det är snart (lika snart som Göteborgsvarvet faktiskt) dags för årets nöjeshändelse. Tyvärr kommer jag i år att få avnjuta festivalen trött och kanske helt borta. Men men så är det. Hur som helst så är det fantastiskt roligt att lyssna på alla bidrag innan. Och en genre som jag aldrig lyssnar på annars finns alltid representrerad i ESC - hjärta och smärta på slaviska språk. I år är den genren representerad av Serbien, Makedonien och Bosnien. Jag älskar ballader från Balkan! Jag minns med glädje Serbien-Montenegro 2004, Kroatien 2005 och Bosnien från de flesta år. Tyvärr blir det inte lika bra på engelska, så om någon låtskrivare från Balkan mot förmodan läser detta (och förstår svenska), vill jag uppmuntra att alltid skriva ballader och att alltid skriva på slaviska.

Jag inser att detta är en onödig uppmuntran. Det sker ändå. Och det är underbart!

Inga kommentarer: