torsdag, april 06, 2006

Bojkotta inte fotbolls-VM - men ta debatten på allvar!

Jag tycker att det är bra att Claes Borgström går ut och kräver att Sverige ska bojkotta fotbolls-VM. Inte för att jag tycker att Sverige SKA bojkotta utan för att debatten är så förbaskat viktig. Jag tror att Borgström vet lika väl som alla vi andra att en sådan bojkott aldrig skulle vara möjlig, det är förmodligen därför han kan gå ut med ett sådant, tillsynes dumt, förslag.

Jag tycker att debatten har blivit så fånig. Det verkar som om det vinklas så att fotbolls-VM ska bojkottas för att Tyskland tillåter prostitution. Det är så klart inte fallet. Nästan alla länder tillåter prostitution. Problemet i Tyskland är dels att bordeller kommer att finnas i anslutning till arenor och hotell och dels att det kommer att importeras "arbetskraft" från andra länder. Detta är ohyggligt smaklöst och skulle mycket väl kunna bojkottas. Att Tyskland inte ser till att bordeller inte får finnas i anslutning till fotbolls-VM borde vara en självklarhet och att det inte verkar ses som ett problem tycker jag är fasansfullt.

Varför håller jag då inte med Claes Borgström fullt ut? För att det inte går att vinna en så viktig fråga genom att göra något så fruktansvärt impopulärt. Vems sympatier vinner man genom en bojkott av fotbolls-VM? Jag älskar själv fotboll och jag kommer att sitta klistrad framför TV:n hela juni. Jag bara hoppas att Henke, Zlatan och grabbarn kan göra något för de stackars flickorna som luras till Tyskland för att tillfredställa äckliga gubbar som tycker att kvinnokropps är till salu. Ställ er upp och säg att det är osmakligt! Jag tror det ger mer effekt än att bojkotta hela festen.

Inga kommentarer: